انتخاب خانه چهلمین جشنواره فیلم فجر با طرح شیوهنامهای دغدغهمند و آرمانگرا
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۵۴۴۳۹
اولین پرسش و موضوعی که در این رابطه به ذهن میآید این است که چرا برج میلاد تهران برای برگزاری چنین رویدادی انتخاب نشد؟ پرسشی که در این متن با توجه به دوراندیشیهای سران جشنواره پاسخ داده میشود.
خبرگزاری میزان - خانه چهلمین جشنواره فیلم فجر با طرح شیوهنامهای دغدغهمند و آرمانگرا در پردیس سینمایی چارسو برپا میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اولین پرسش و موضوعی که در این رابطه به ذهن میآید این است که چرا برج میلاد تهران برای برگزاری چنین رویدادی انتخاب نشد؟ پرسشی که در این متن با توجه به دوراندیشیهای سران جشنواره پاسخ داده میشود.
بیشتر بخوانید: نسخه نهایی تمام آثار بخش سودای سیمرغ تحویل دبیرخانه فجر۴۰ شددر وهله نخست میتوان به سالن نمایش برج میلاد اشاره کرد. سالنی که با توجه به ظرفیت بالا از استانداردهای لازم برای پخش و نمایش فیلم عاری است و توانِ برقراری اتمسفری لازم برای گیرایی تماشاگر را ندارد و پیوسته حسِ مخاطبانی را که در انتها و اطراف سالن نشستهاند را میشکند؛ بنابراین با توجه به اهمیت سالن در امر آشنازدایی و آشناپنداری تماشاگر و همچنین زیرساختهای سمعی و بصری سالن میلاد از گزینههای روی میز فاصله میگیرد.
در ادامه میتوان به انتقاد محمد خزائی (رئیس سازمان سینمایی) در اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران اشاره کرد. او با رد تجملات در ساحت پروپاگاندا، سیاستهای جشنواره را در اموری متمرکز به این رشته دانست. اکنون با وامگیری از انتقاد رئیس سازمان سینمایی میتوان به انگیزههای تجملاتی در برج میلاد اقرار کرد و با توجه به سویههای ملیگرایانه در مکتب اخلاق برگزاری مهمترین جشنواره جمهوری اسلامی ایران را از آن سلب کرد.
نکته دیگری که از این انتخاب قابل برداشت و بررسی است، چگونگی رسیدن به برج میلاد از لحاظ جغرافیایی است.
اگر بخواهیم به گفتههای برخی از اهالی رسانه استناد کنیم، رفت و آمد آنها به برج میلاد با دشواری همراه است و بخش اعظمی از انرژی آنها در مسیر رفتوشد گرفته میشود.
انتخاب پردیس سینمایی چارسو با توجه به قرارگیری آن در مرکز شهر و دسترسی آسان به آن و در ضمن بهرهمندی از سازوکار لازم در نمایش آثار کاملا قابل برداشت و عقلانی است.
نکته دیگری که در راستای این انتخاب شایان به ذکر است، تجربه پردیس سینمایی چارسو در برگزاری پنج سال جشنواره جهانی فجر و چند دوره جشنواره فیلم سینماحقیقت با معیارهای برونمرزی میباشد.
انتهای پیام/
برچسب ها: اخبار سینما جشنواره فیلم فجرمنبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: اخبار سینما جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم برج میلاد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۵۴۴۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ماجرای مخفیانه زنان یک روستا که سوژه شد
به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، زبان جهان شمول در فیلمهایمان اهمیت دارد و این هم مخاطب داخلی را در برمیگیرد و هم مخاطب خارجی را.»
بیشتر بخوانید: هنوز هم حاضرم با این صداوسیما که به من ظلم کرده کار کنمفیلم مستند کوتاه «با قید محرمانگی» به کارگردانی شروین وحدت و پیام عزیزی در بخش اصلی و بینالملل هفتادمین جشنواره فیلم کوتاه اوبرهاوزن در کشور آلمان این روزها به نمایش درآمده است، به بهانه این حضور، شروین وحدت نخست درباره موضوع فیلم و اینکه واجد چه ویژگیهایی بوده که در بخش اصلی جشنواره اوبرهاوزن پذیرفته شده است گفت: این فیلم به یک جریان بسیار مهم که دو سال پیش در یکی از روستاهای شهر همدان رخ داده میپردازد. زنان روستا مخفیانه و دور از اطلاع مردان، نامهای شکایت آمیز به فرمانداری و استانداری همدان مینویسند و میخواهند که به وضعیت بغرنجی که مردان روستا ایجاد کردهاند، رسیدگی کنند. همین نامه موجب میشود که فرمانداری برای حل مشکل روستا اقدام کند. این فیلم روایت زنان از چگونگی شکایت آنها و همکاریشان با هم برای مقابله با این معضل است و بهویژه شرایطی را که موجب شد نامه مخفیانه به دست فرماندار برسد، نمایش میدهد زیرا اگر مردها مطلع میشدند، طبیعتاً جلو این شکایت را میگرفتند.
پیام عزیزی از نحوه مطلع شدن از این سوژه در عین مخفیانه بودن، یادآور شد: این نامه رسانهای شده بود. ما خبر این نامه را در رسانههای داخلی و شبکههای اجتماعی دیدیم. اگر جستجو کنید همین الان هم این خبر که گویا خود فرمانداری منتشر کرده بود در دسترس است. ما فقط خودمان را به آن روستا رساندیم و با پرسوجو از زنان روستا به حقیقت این موضوع دست پیدا کردیم. ما متوجه شدیم جمع بزرگی از زنان، همپیمان شده و شکایت کرده بودند.
ماجرای مخفیانه زنان یک روستا که سوژه شداو همچنین درباره فرم متفاوت فیلم خاطرنشان کرد: اجازه بدهید در مورد چگونگی فرم فیلم توضیح ندهیم تا برای مخاطب لو نرود. گرچه توضیح فرم به تنهایی نمیتواند نمایانگر آنچه باشد که دیده میشود. اما تنها میتوانیم اشاره کنیم که فرم فیلم را منطبق بر رخداد و بر اساس محتوای آن شکل دادیم.
وحدت کارگردان و تهیه کننده دیگر فیلم با «قید محرمانگی» درباره حضور فیلمشان در جشنواره «اوبرهاوزن» تصریح کرد: ما فیلم را برای جشنواره بخصوصی آماده نکردیم که بر اساس اساسنامه آنها فرم انتخاب کنیم. این فرم چیزی بود که پیش از فیلمبرداری بین من و آقای عزیزی با ساعتها مکاشفه و بحث شکل گرفت. به فرمهای مختلفی فکر کردیم که بتواند روایت درستی از این جریان ارائه دهد. در نهایت از بین چندین فرم، درست در روز فیلمبرداری برای ما محرز شد که باید از این فرم که الان در فیلم دیده می شود استفاده کنیم.
پیام عزیزی هم در ادامه درباره همین موضوع گفت: نه فقط برای این فیلم، ما برای تمام فیلمهایی که ساختهایم و یا در دست ساخت داریم به فرم و نحوه روایت فکر میکنیم، چون فرم و نحوه روایت میتواند یک موضوع را نابود و یا درخشان کند.
وحدت نیز گفت: باید این نکته را هم بگویم که این فیلم قبل از آنکه از سوی جشنواره اوبرهاوزن دعوت شود از جشنواره معتبر کراکوف دعوتنامه گرفته بود و ما بین این دو جشنواره، اوبرهاوزن را انتخاب کردیم چون فهمیدیم فیلمهای ایرانی کمتر در این جشنواره بودهاند و این نکته که بخش مستند و داستانی مجزا ندارد و فیلم مستند ما در رقابت با فیلمهای داستانی که معمولاً ارجحیت دارند، مورد اقبال قرار گرفته است، برای ما مساله بسیار مهمی بود که جشنواره اوبرهاوزن را انتخاب کردیم.
کارگردانان فیلم «با قید محرمانگی» در پایان مطرح کردند: ما امیدواریم فیلم مورد اقبال مخاطبان قرار بگیرد. آنچه فیلم دنبال میکند به مخاطب انتقال داده شود و اثر خود را داشته باشد. جایزه نه اینکه برایمان مهم نباشد اما اینکه مخاطبان هم مثل مدیران جشنواره با دیدن فیلم ما تحت تاثیر قرار بگیرند ارزش بالاتری برای ما دارد.
عزیزی درباره این که فیلم را برای مخاطب خارجی ساختهاید یا داخلی، گفت: ما قبل از اینکه به جشنوارهها فکر کنیم به فرم فکر کرده بودیم در همان زمان هم به مخاطبمان فکر میکردیم. زبان جهان شمول در فیلمهایمان اهمیت دارد و این هم مخاطب داخلی را در برمیگیرد و هم مخاطب خارجی را. در اکران های خصوصی متوجه شدیم که مخاطب داخلی ارتباط تنگاتنگی با فیلم ما دارد چون دغدغه فیلم را با تمام وجود درک کردند.
عوامل « با قید محرمانگی» عبارتند از: تهیه کننده و کارگردان: شروین وحدت، پیام عزیزی، تدوین: محسن ظهرابی، فیلمبردار: کیوان ایمانی، موسیقی: احسان آنالویی، صداگذار: سامان شهامت و بهزاد مهدیزاده، اصلاح رنگ و نور: رضا تیموری، صدابردار: شروین وحدت، مدیر روابطعمومی: سعید اسلامزاده، طراح پوستر: متین خیبلی، دستیار کارگردان: رضا عزیزی، مدیر تولید: مهرسام حقجو، عکاس: کیوان ایمانی،پخش بینالملل: نشاط باقری.
منبع: ایسنا
انتهای پیام/
کد خبر: 1229657 برچسبها اخبار سینما